IDENTIFICATION OF TEACHER LITERACY ELEMENTS FROM EXAMINATION IN RESEARCH ON MATHEMATICS TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v31i70.4581Keywords:
Teacher education literacy, Professional knowledge, Teacher training, Teacher learning, Mathematics teachingAbstract
This work aims to identify elements related to Teacher Literacy from research that deals with the teacher training of teachers who teach mathematics. To this end, a corpus of articles published between 2019 and 2023 in mathematics education journals was selected for review. Following an initial examination of the articles that constituted the research corpus and the identification of categories including reading and discussion of texts, reading and analysis of tasks, and reading/listening to class narratives, it was possible to establish a further category entitled Learning in Solving Tasks. This was based on the reading of the aforementioned articles. This category was identified throughout the process of examining the sources as a potential avenue for observing the initiation of actions aimed at developing not only a pedagogical domain, but also a conceptual one, from a literacy perspective related to pedagogical practice, intrinsic to the mobilization of knowledge specific to teaching in diverse situations, which foster learning. In other words, Teaching Literacy is present in the proposals of the studies examined, which was observed through the learning related to it. Although the Learning category was the most prevalent in the texts, there was a notable consistency across the works, without one approach standing out significantly. Ultimately, it can be inferred that the proposal of solving tasks in teaching training, particularly those addressing statistical literacy, held a particular prominence.
Downloads
References
Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições, 70.
Batanero, C., & Borovcnik, M. (2016). Statistics and probability in high school. Sense Publishers.
Coutinho, C. Q. S., & Figueiredo, A. C. (2020). Simulação computacional. Zetetike, 28, e020017. https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656869.
Curcio, F. R. (1989). Developing graph comprehension: elementary and middle school activities. NCTM.
Damasceno, A. V. C., Nunes, J. M. V., & Damasceno, C. B. (2023). Percurso de estudo e pesquisa para a educação financeira. Educação Matemática Pesquisa, 25(2), 90–126. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i2p90-126.
Eugênio, R. S., Monteiro, C. E. F., & Carvalho, L. M. T. L. (2022). Letramento probabilístico de professores de matemática do Ensino Fundamental: Reflexões da formação continuada. Zetetike, 30, e022018. https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8661705.
Fernandes, R., & Santos Junior, G. D. (2020). Combinação pedagógica entre letramento estatística e compreensão gráficaPedagogical combination between statistical literacy and graphic understanding. Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 511–541. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p511-541
Frei, F., Rosa, J. S., & Biazi, Â. H. (2023). Professores de Matemática estão preparados para o ensino de Estatística e Probabilidade? Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(2), 1–17. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i2.3378
Gal, I. (2002). Adults’ Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1–25. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x
Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.
Gomes, E. G. D. S., André, R. C. D. M., & Morais, M. D. D. D. (2023). O uso de tecnologias digitais da informação e comunicação fomentando o letramento matemático na formação de professores de Matemática dos Anos Iniciais. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 13(1), 1–20. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3122
Kleiman, A. B., & Assis, J. A. (2016). Significados e Ressignificações do Letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita (1ª ed.). Mercado de Letras.
Jolandek, E. G., & Kato, L. A. (2022). Competências do letramento matemático que emergem no desenvolvimento de atividades de Modelagem Matemática na perspectiva de licenciandos do Programa Residência Pedagógica. Educação Matemática Pesquisa, 24(4), 074–095. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p074-095
Medeiros, D. J. de, & Lima, I. M. da S. (2021). Recursos de um professor para ensinar conteúdos estatísticos nos anos finais do ensino fundamental em escolas do campo. Educação Matemática Pesquisa, 23(3), 217–246. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2021v23i3p217-246.
Rodrigues, M. U., & Silva, L. D. (2019). Disciplina de estatística na matriz curricular dos cursos de licenciatura em Matemática no Brasil. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14, 1–21. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62829.
Silva, A. da F. G., Alves, T. A. dos S., Pietropaolo, R. C., & Amorim, M. É. (2020). Propriedades da Média: Um estudo sobre respostas dadas por professores para casos de ensino. Educação Matemática em Revista, 25(66), 184–200. https://doi.org/10.37001/emr.v0i0.2040.
Silva, A. da F. G., Prado, M. E. B. B., Pietropaolo, R. C., & Alves, T. A. dos S. (2021). Letramento Estatístico: Análise de um processo formativo do professor que ensina Matemática. Educação Matemática Pesquisa, 23(4), 333–354. https://doi.org/10.23925/983-3156.2021v23i4p333-354.
Silva, N. L. da, & Oliveira, A. M. P. de. (2022). Aprendizagens de Professoras(es) que Ensinam Matemática Mediadas pela Participação em Práticas de Letramento Docente. Educação Matemática Pesquisa, 24(1), 352–387. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i1p352-387
Soares, M. (2004). Letramento e alfabetização: As muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, 5–17. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002
Souza, J. D., & Monteiro, C. E. F. (2020). Compreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo. Zetetike, 28, e020005. https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8657061
Street, B. V. (2017). New literacy studies in educational contexts. In J. Pihl, K. S. Kooij, & T. C. Carlsten (Eds.). Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century (pp. 23-32). SensePublishers.
Viali, L. (2008). O ensino de Estatística e Probabilidade nos cursos de licenciatura em Matemática. Anais do XVIII Simpósio Nacional de Probabilidade e Estatística – SINAPE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Univap

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
This license allows others to distribute, remix, tweak, and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode