IDENTIFICATION OF TEACHER LITERACY ELEMENTS FROM EXAMINATION IN RESEARCH ON MATHEMATICS TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v31i70.4581

Keywords:

Teacher education literacy, Professional knowledge, Teacher training, Teacher learning, Mathematics teaching

Abstract

This work aims to identify elements related to Teacher Literacy from research that deals with the teacher training of teachers who teach mathematics. To this end, a corpus of articles published between 2019 and 2023 in mathematics education journals was selected for review. Following an initial examination of the articles that constituted the research corpus and the identification of categories including reading and discussion of texts, reading and analysis of tasks, and reading/listening to class narratives, it was possible to establish a further category entitled Learning in Solving Tasks. This was based on the reading of the aforementioned articles. This category was identified throughout the process of examining the sources as a potential avenue for observing the initiation of actions aimed at developing not only a pedagogical domain, but also a conceptual one, from a literacy perspective related to pedagogical practice, intrinsic to the mobilization of knowledge specific to teaching in diverse situations, which foster learning. In other words, Teaching Literacy is present in the proposals of the studies examined, which was observed through the learning related to it. Although the Learning category was the most prevalent in the texts, there was a notable consistency across the works, without one approach standing out significantly. Ultimately, it can be inferred that the proposal of solving tasks in teaching training, particularly those addressing statistical literacy, held a particular prominence.

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Author Biographies

Silvânia da Silva Costa, Universidade Federal de Sergipe

Possui licenciatura e mestrado em Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) e atualmente é doutoranda pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) - pólo UFS. É docente efetivo da Universidade Federal de Sergipe (UFS), lotada no Colégio de Aplicação (CODAP) e pesquisadora no Grupo de Trabalho de Educação Estatística - GT12 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). É membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática (GEPEMAT/UFS), do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do Nordeste (NEPEMNE), do Núcleo Colaborativo de Pesquisas e Práticas em Educação Matemática (NCPPEM/UFS) e da diretoria da SBEM - Regional Sergipe (SBEM/SE). Atuou como supervisora no Programa de Iniciação à docência (PIBID) e preceptora do Programa Residência Pedagógica (RP).

Ivanete Batista dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Licenciatura Em Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (1984), graduação em Bacharelado Em Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (1986), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (1998) e doutorado em Educação, História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Atualmente é professora associada do Departamento de Matemática e do programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe. Tem experiência na área de ensino de Matemática, e desenvolve pesquisa sobre as seguintes temáticas: história da educação matemática, educação matemática, metodologias e recursos para o ensino de matemática, trajetória de formação e atuação de professores que ensinam matemática.

Yzila Liziane Faria Maia de Araujo, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Tiradentes (2005), Mestrado em Saúde e Ambiente pela Universidade Tiradentes (2009) sendo bolsista CAPES. Participou durante o mestrado do PROCAD desenvolvendo parte da dissertação na USP-Ribeirão Preto e na UFBA. Possui Doutorado em Biotecnologia pela Universidade Federal de Sergipe com bolsa CNPq e Pós-Doutorado pela UFRB na temática Educação a Distância/EAD. A docente têm experiência como Orientadora dos programas PIBID e Residência Pedagógica. Atualmente exerce a função de coordenadora do curso de Ciências Biológicas junto ao Centro de Educação a distância CESAD/UFS e coordenou projetos em parceria com o ministério da educação MEC na temática do PNE e do PNLD, como também possui projetos com a CAPES e FAPITEC contemplando as temáticas direcionadas as Habilidades Socioemocionais no contexto educacional. A docente participa do Programa de Pós-Graduação PPGECIMA, onde exerceu a função de vice-coordenadora por 2 anos.

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Published

2025-04-03

How to Cite

da Silva Costa, S., Batista dos Santos, I., & Faria Maia de Araujo, Y. L. (2025). IDENTIFICATION OF TEACHER LITERACY ELEMENTS FROM EXAMINATION IN RESEARCH ON MATHEMATICS TRAINING. Revista Univap, 31(70). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v31i70.4581

Issue

Section

Ciências Humanas

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