AS INTERSEÇÕES ENTRE OS CONCEITOS DE MULTILETRAMENTOS E A EDUCOMUNICAÇÃO PERMEADOS PELA LINGUAGEM
THE INTERSECTIONS BETWEEN THE CONCEPTS OF MULTILITERACIES AND EDUCOMMUNICATION EMBRACED BY THE LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i62.4369
Abstract
The present study has as a theme the intersections between multiliteracies and educommunication, more specifically in their similarities concerning the language. The problem which motivated the research is the fact that, though these concepts come from different areas, i.e., Linguistics, Education and Communication, they present things in common. This research is justified by the comprehension of the interdisciplinary characteristic from Applied Linguistics, that can involve both concepts in their applicabilities. The general aim of this work is to acknowledge the similarities between multiliteracies and educommunication, as for the specific aim to assess the teacher possibilities concerning both concepts in language teaching classes. The research is based on the comprehension of language from Bakhtin (1997, 2006), Volochínov (2013), Citelli, (2006) regarding the concept of communication ecosystem, Martín-Barbero, (2014) about the school borders and the interactions among the subjects, Soares, (2011) concerning the concept of educommunication, Kalantzis et al., (2016), Lemke, (2010), Street, (2006), Cazden et al. (1996) and Paulino & Cosson, (2009) about the multiliteracies
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bakhtin, M. (1997). Estética da criação verbal. (3.ed.) Martins Fontes.
Bakhtin, M. (2006). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Hucitec.
Carvalho, E. M. S. (2019). Linguística Aplicada, saber glocal e interdisciplinaridade. In: Fólio - Revista de Letras. Vitória da Conquista, 11(1), 429-445.
Cazden, C. Cope, B. , Fairclough, N. , Gee, J. , Kalantzis, M. , Kress, G. , Luke, A. , Luke, C., Michaels, S. & Nakata, M. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard educational review, 66(1), 60-92.
Citelli, A. (2006). Palavras, meio de comunicação e educação. Cortez.
Kalantzis, M., Cope, B., Chan, E. & Dalley-Trim. (2016). Literacies. Cambridge University Press.
Kaplún. M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). Editorial Caminos.
Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. (1991). Fundamentos da Metodologia Científica (3.ed.) Atlas.
Lemke, J. (2010). Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada. 49 (2), 455-479. https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009
Martín-Barbero, J. (2014). A Comunicação na Educação. Contexto.
Paulino, G. & Cosson, R. (2009) Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: R. Zilberman, & T. M. K. Rösing, (org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. (pp. 61-79). Global.
Soares, I. de O. (2003). Alfabetização e Educomunicação: o papel dos meios de comunicação e informação na educação de jovens e adultos ao longo da vida. Universidade de São Paulo. Anais do III Telecongresso Internacional de Educação de Jovens e Adultos. http://www.usp.br/nce/wcp/arq/textos/89.pdf
Soares, I. de O. (2014). Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, 19(2), 15-26. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26
Soares, I. (2011). Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação; contribuições para a reforma do ensino médio. Paulinas.
Street, B. & Bagno, M. (2006). Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Linguística Portuguesa. (8), pp. 466-488.
Volochínov, V. (2013). A construção da Enunciação e Outros ensaios. Pedro & João Editores.
Downloads
Published
2023-05-02
How to Cite
Bertone, Y. T. (2023). THE INTERSECTIONS BETWEEN THE CONCEPTS OF MULTILITERACIES AND EDUCOMMUNICATION EMBRACED BY THE LANGUAGE. Revista Univap, 29(62). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i62.4369
Issue
Section
Ciências Humanas
License
Copyright (c) 2023 Revista Univap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
This license allows others to distribute, remix, tweak, and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i62.4369Abstract
The present study has as a theme the intersections between multiliteracies and educommunication, more specifically in their similarities concerning the language. The problem which motivated the research is the fact that, though these concepts come from different areas, i.e., Linguistics, Education and Communication, they present things in common. This research is justified by the comprehension of the interdisciplinary characteristic from Applied Linguistics, that can involve both concepts in their applicabilities. The general aim of this work is to acknowledge the similarities between multiliteracies and educommunication, as for the specific aim to assess the teacher possibilities concerning both concepts in language teaching classes. The research is based on the comprehension of language from Bakhtin (1997, 2006), Volochínov (2013), Citelli, (2006) regarding the concept of communication ecosystem, Martín-Barbero, (2014) about the school borders and the interactions among the subjects, Soares, (2011) concerning the concept of educommunication, Kalantzis et al., (2016), Lemke, (2010), Street, (2006), Cazden et al. (1996) and Paulino & Cosson, (2009) about the multiliteracies
Downloads
References
Bakhtin, M. (1997). Estética da criação verbal. (3.ed.) Martins Fontes.
Bakhtin, M. (2006). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Hucitec.
Carvalho, E. M. S. (2019). Linguística Aplicada, saber glocal e interdisciplinaridade. In: Fólio - Revista de Letras. Vitória da Conquista, 11(1), 429-445.
Cazden, C. Cope, B. , Fairclough, N. , Gee, J. , Kalantzis, M. , Kress, G. , Luke, A. , Luke, C., Michaels, S. & Nakata, M. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard educational review, 66(1), 60-92.
Citelli, A. (2006). Palavras, meio de comunicação e educação. Cortez.
Kalantzis, M., Cope, B., Chan, E. & Dalley-Trim. (2016). Literacies. Cambridge University Press.
Kaplún. M. (2002). Una pedagogía de la comunicación (el comunicador popular). Editorial Caminos.
Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. (1991). Fundamentos da Metodologia Científica (3.ed.) Atlas.
Lemke, J. (2010). Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada. 49 (2), 455-479. https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009
Martín-Barbero, J. (2014). A Comunicação na Educação. Contexto.
Paulino, G. & Cosson, R. (2009) Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: R. Zilberman, & T. M. K. Rösing, (org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. (pp. 61-79). Global.
Soares, I. de O. (2003). Alfabetização e Educomunicação: o papel dos meios de comunicação e informação na educação de jovens e adultos ao longo da vida. Universidade de São Paulo. Anais do III Telecongresso Internacional de Educação de Jovens e Adultos. http://www.usp.br/nce/wcp/arq/textos/89.pdf
Soares, I. de O. (2014). Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, 19(2), 15-26. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26
Soares, I. (2011). Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação; contribuições para a reforma do ensino médio. Paulinas.
Street, B. & Bagno, M. (2006). Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Linguística Portuguesa. (8), pp. 466-488.
Volochínov, V. (2013). A construção da Enunciação e Outros ensaios. Pedro & João Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Univap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
This license allows others to distribute, remix, tweak, and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode