ENSINO DE HISTÓRIA INDÍGENA: O QUE SE TEM PRODUZIDO E DISCUTIDO A RESPEITO NO BRASIL

O QUE SE TEM PRODUZIDO E DISCUTIDO A RESPEITO NO BRASIL


TEACH OF INDIGENOUS HISTORY: WHAT HAS BEEN PRODUCED AND DISCUSSED IN BRAZIL

WHAT HAS BEEN PRODUCED AND DISCUSSED IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4489

Abstract

The teaching of the indigenous people history is a fundamental issue for building a just and equitable society. Its inclusion in the legislation comes from the modification of the previous law that contemplated the teaching of African and Afro-Brazilian History, constituted by Law 11.645 of 2008. The objective of this article is to present what has been produced and discussed regarding Indigenous History in Brazil, through the survey and analysis of publications that include the descriptors Law 11,645 and indigenous people. In general, it is possible to point out that the productions recognize the legislation as a commitment to preserving the memory and identity of indigenous peoples, and the possibility of an intercultural education; however, they also indicate the limits of law enforcement, since stereotyped views are still present, the sporadic treatment of the theme, and, generally, arising from the individual initiative of teachers

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Author Biographies

Mírian Cristina de Moura Garrido, Universidade de Taubaté/Professora Visitante

Pós-doutora em História pela Universidade Federal de São Paulo, Doutora em História pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho", Mestra em História pela mesma instituição. Atua como professora Visitante no Mestrado em Desenvolvimento Humano da Universidade de Taubaté e professora de ensino médio na unidade Etec Santa Isabel (CPS). A pesquisadora usufruiu de quatro meses de Estágio de Pesquisa na Universidade de Pittsburgh (Estados Unidos), cujo projeto está relacionado às trajetórias de afrodescendentes no Brasil e nos Estados Unidos. Realizou, também, Pesquisa de Campo em Maputo (Moçambique). Tese, Estágio no Exterior, Trabalho de Campo e Dissertação desenvolvidos com apoio da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp). Participa do grupo de estudos da Unifesp "Religiões e trajetórias das experiências missionárias em África: arquivos, acervos e pesquisas" e do " Núcleo Interdisciplinar de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros", da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (ambos registrados no CNPq), eleita vice-coordenadora do Grupo de Trabalho de História da África (ANPUH-SP), biênio 2018-2020. Atua principalmente nos seguintes temas: afrodescendentes, identidade, movimento negro, políticas publicas, escritas de si, livro didático, pós-abolição, história e cultura afro-brasileira, e Moçambique.

Larissa Oliveira Casemiro da Rocha, Universidade de Taubaté/Mestranda

Licenciada em História e Mestranda em Desenvolvimento Humano, ambos na Universidade de Taubaté, desenvolve pesquisas e projetos de extensão no campo da história afro-brasileira, indígena e local.

Isabella Cristine Cesar dos Santos, Universidade de Taubaté

Graduanda Licenciatura História na Universidade de Taubaté, bolsista PIBIC-CNPq. Desenvolve pesquisa sobre História afro-brasileira, africana e materiais didáticos.

Anna Romancene Dias da Silva

Graduanda Licenciatura História na Universidade de Taubaté, bolsista PIBIC-UNITAU. Desenvolve pesquisa sobre História afro-brasileira, africana e materiais didáticos.

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Published

2024-03-25

How to Cite

Moura Garrido, M. C. de, Oliveira Casemiro da Rocha, L., Cesar dos Santos, I. C. ., & Romancene Dias da Silva , A. (2024). TEACH OF INDIGENOUS HISTORY: WHAT HAS BEEN PRODUCED AND DISCUSSED IN BRAZIL. Revista Univap, 30(65). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4489

Issue

Section

Ciências Humanas