ENSINO DE HISTÓRIA INDÍGENA: O QUE SE TEM PRODUZIDO E DISCUTIDO A RESPEITO NO BRASIL
O QUE SE TEM PRODUZIDO E DISCUTIDO A RESPEITO NO BRASIL
TEACH OF INDIGENOUS HISTORY: WHAT HAS BEEN PRODUCED AND DISCUSSED IN BRAZIL
WHAT HAS BEEN PRODUCED AND DISCUSSED IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4489
Abstract
The teaching of the indigenous people history is a fundamental issue for building a just and equitable society. Its inclusion in the legislation comes from the modification of the previous law that contemplated the teaching of African and Afro-Brazilian History, constituted by Law 11.645 of 2008. The objective of this article is to present what has been produced and discussed regarding Indigenous History in Brazil, through the survey and analysis of publications that include the descriptors Law 11,645 and indigenous people. In general, it is possible to point out that the productions recognize the legislation as a commitment to preserving the memory and identity of indigenous peoples, and the possibility of an intercultural education; however, they also indicate the limits of law enforcement, since stereotyped views are still present, the sporadic treatment of the theme, and, generally, arising from the individual initiative of teachers
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References
Alves, Maurício Martins (1998). Caminhos da pobreza: A manutenção da diferença em Taubaté (1860-1729). Prefeitura Municipal de Taubaté.
Ângelo, F. N. P. D. (2019). Os dez anos da Lei nº 11.645/2008: avanços e desafios. Cadernos Cedes, 39, 357-378. https://doi.org/10.1590/CC0101-32622019216733
Barros, C. D. O. (2018). Indiossincrasias Guarani Mbya: A identidade, a escola e o audiovisual. [Dissertação de Mestrado], Universidade Estadual do Rio de Janeiro.
Bittencourt, C. M. F., & Bergamaschi, M. A. (2011). Apresentação - Dossiê Ensino de História Indígena. Revista História Hoje, 1(2), 13–19. https://doi.org/10.20949/rhhj.v1i2.38.
Bittencourt, C. M. F. (1993). Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. [Tese de Doutorado], Universidade de São Paulo.
Silva Filho, E. G. (2019). A nova história indígena: um olhar atemporal. Manduarisawa, 3(01), 23-35.
De Almeida, F. R. (2021). A anatomia de uma interdição: narrativas, apagamentos e silenciamentos na construção da BNCC de História. [Tese de Doutorado], Universidade Federal de Juiz de Fora.
Diretrizes Operacionais para a implementação da história e das culturas dos povos indígenas na Educação Básica. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_PAR_CNECEBN142015.pdf.
Lei 11.645, de 10 de março de 2008. (2008, 11 março). Altera a Lei n 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm.
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Marinho, G. M. D. S. (2014). Inclusão obrigatória da história e cultura africana, afro-brasileira e indígena no currículo oficial: vozes e tensões no projeto curricular do estado de Pernambuco. [Dissertação de Mestrado], Universidade Federal da Paraíba.
Meireles, L. B. (2021). Oficina de cerâmica: um caminho para potencializar o ensino da história e a cultura indígena. [Dissertação de Mestrado], Universidade Federal de Santa Maria.
Russo, K., & Paladino, M. (2016). A lei n. 11.645 e a visão dos professores do Rio de Janeiro sobre a temática indígena na escola. Revista Brasileira de Educação, 21(67), 897-921. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216746
Santos, B. D. S. (2007). Renovar a Teoria Crítica e Reinventar a Emancipação Social. Boitempo.
Santos, B. D. S. (2006). A gramática do tempo (2.ed.). Cortez.
Santos, B. D. S. (2010). Reconhecer para Libertar: os caminhos do cosmopolitismo intercultural (2.ed.). Civilização Brasileira.
Santos, B. D. S. (2011). Por um novo senso comum: a ciência, o direito e a política de transição paradigmática (8.ed.). Cortez.
Santos, M. A. R., dos Santos, C. A. F., Serique, N. P., & Lima, R. R. (2020). Estado da arte: aspectos históricos e fundamentos teórico-metodológicos. Revista Pesquisa Qualitativa, 8(17), 202-220.
Silva, T. T. (2016). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica.
Silveira, T. E. S. D. (2016). Identidades (in) visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro. [Dissertação de Mestrado], Universidade Estadual do Rio de Janeiro.
Siqueira, A. J. F. (2019). Entre penas e flechas: representações da temática indígena em livros diáticos de históriaa partir da lei nº 11.645/08. [Dissertação de Mestrado], Universidade Federal Rural do Semi-Árido.
Vasconcelos, M. M. D. S. (2017). Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015). [Dissertação de Mestrado], Universidade Federal da Paraíba.
Walsh, C. (2001). La interculturalidad en la educación. DINEBI.
Wittmann, L. T. (2015). Ensino (d) e história indígena. Autêntica.
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2024-03-25
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Moura Garrido, M. C. de, Oliveira Casemiro da Rocha, L., Cesar dos Santos, I. C. ., & Romancene Dias da Silva , A. (2024). TEACH OF INDIGENOUS HISTORY: WHAT HAS BEEN PRODUCED AND DISCUSSED IN BRAZIL. Revista Univap, 30(65). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4489
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Ciências Humanas
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https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4489Abstract
The teaching of the indigenous people history is a fundamental issue for building a just and equitable society. Its inclusion in the legislation comes from the modification of the previous law that contemplated the teaching of African and Afro-Brazilian History, constituted by Law 11.645 of 2008. The objective of this article is to present what has been produced and discussed regarding Indigenous History in Brazil, through the survey and analysis of publications that include the descriptors Law 11,645 and indigenous people. In general, it is possible to point out that the productions recognize the legislation as a commitment to preserving the memory and identity of indigenous peoples, and the possibility of an intercultural education; however, they also indicate the limits of law enforcement, since stereotyped views are still present, the sporadic treatment of the theme, and, generally, arising from the individual initiative of teachers
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Vasconcelos, M. M. D. S. (2017). Povos indígenas na Paraíba: prescrições legais e representações nos materiais didáticos da história local para o ensino fundamental (1996-2015). [Dissertação de Mestrado], Universidade Federal da Paraíba.
Walsh, C. (2001). La interculturalidad en la educación. DINEBI.
Wittmann, L. T. (2015). Ensino (d) e história indígena. Autêntica.
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