DO REAL AO MANIPULADO: A MANIPULAÇÃO DE IMAGEM NA FOTOGRAFIA PUBLICITÁRIA E SUA (POSSÍVEL) INFLUÊNCIA NOS CONSUMIDORES

A MANIPULAÇÃO DE IMAGEM NA FOTOGRAFIA PUBLICITÁRIA E SUA (POSSÍVEL) INFLUÊNCIA NOS CONSUMIDORES


FROM THE REAL TO THE MANIPULATED: IMAGE MANIPULATION IN ADVERTISING PHOTOGRAPHY AND ITS (POSSIBLE) INFLUENCE ON CONSUMERS

IMAGE MANIPULATION IN ADVERTISING PHOTOGRAPHY AND ITS (POSSIBLE) INFLUENCE ON CONSUMERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i63.4442

Abstract

This article addresses the relationship between photography and advertising, its processes in an advertising photo production, deepening studies on image manipulation and its real impacts within advertising. Considering that advertising photos are artificially manipulated, bringing a positive impact through visual aspects in ads and thus making a more attractive brand, however, it contemplates negative impacts through social behaviors that may arise from this. Therefore, this work aimed to understand how image manipulation can influence consumers. Based on an applied research methodology, an online questionnaire was developed, obtaining results by verifying that, currently, people perceive when there is manipulation, resulting in behavioral changes in society, however, they continue to consume brands that use this technique in their advertisements

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Mota Viero, Universidade Feevale

Bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade Feevale.

Luis Henrique Rauber, Universidade Feevale

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, mestre em Inclusão Social e Acessibilidade, especialista em Tecnologias da Informação e da Comunicação, bacharel em Publicidade e Propaganda.

Mauricio Barth, Universidade Feevale

Doutor em Diversidade Cultural e Inclusão Social, mestre em Indústria Criativa, especialista em Gestão de Marketing, bacharel em Publicidade e Propaganda. Professor na Universidade Feevale.

References

Adobe. Lista de Neural Filters e perguntas frequentes. https://helpx.adobe.com/br/photoshop/using/neural-filters-list-and-faq.html.

Adobe. Equipe de Comunicação. (2019). Introducing the Content Authenticity Initiative. https://blog.adobe.com/en/publish/2019/11/04/content-authenticity-initiative.html#gs.284ke2.

Barthes, R. (1984). A Camera Clara: Nota sobre a fotografia (9ª impressão). Nova Fronteira.

Berger, J. (2017). Para entender uma fotografia (1ª edição). Companhia das Letras.

Birck, G. P., & Barth, M. (2023). Do clique à sedução: a persuasão em peças publicitárias a partir da fotografia. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 10, 391-416. DOI: https://doi.org/10.24137/raeic.10.19.17

Bourke, J. (2020). Como a discriminação está impulsionando a inclusão. https://creativeinsights.gettyimages.com/pt/tendencias/autenticidade/como-a-discriminacao-esta-impulsionando-a-inclusao.

Cardoso, J. B. F. (2012). O limite entre a ética e a criatividade: a manipulação da fotografia digital na publicidade. Comunicação & Inovação, 13(24). https://seer.ufrgs.br/intexto/article/viewFile/41349/27821.

Eggert, N. (2017, 30 setembro). Publicações francesas terão 'alerta Photoshop' em imagens retocadas. BBC News Brasil. https://www.bbc.com/portuguese/internacional-41452985.

Eguizábal, R. M. (2011). La Fotografía Publicitaria. Cátedra.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisas (4ª ed.). Editora Atlas.

Hoffmann, G. L., & Barth, M. (2022). Fotografia autoral: uma jornada incessante. Revista de Humanidades, Tecnologia e Cultura, 11, 1-12.

Images Getty Creative Insights Team. (2020). Visual GPS: Autenticidade. https://creativeinsights.gettyimages.com/pt/tendencias/autenticidade/visual-gps-autenticidade.

Joly, M. (2007). Introdução à Análise da Imagem. Edições 70 Arte e Comunicação.

Kantak, D. (2020). Ferramentas que ajudam seu anúncio on-line a performar melhor em meio a complexas jornadas de compras. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/pt-br/futuro-do-marketing/eficiencia-criativa/ferramentas-que-ajudam-seu-anuncio-online-a-performar-melhor-em-meio-a-complexas-jornadas-de-compras/.

Kossoy, B. (2002). Realidades e Ficções na Trama Fotográfica (3ª edição) Ateliê Editorial.

Laham, R. F., & Lopes, D. V. (2005). A premeditação da mensagem na fotografia publicitária. Discursos Fotograficos, 1(1), 115–139. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2005v1n1p115

Leiva, J. L. (2005). Tendencias de la fotografía publicitaria contemporánea: grandes marcas, grandes conceptos. In J. J. Marzal Felici, & R. L. Lita (Eds.). El análisis de la imagen fotográfica (pp. 860-872). Servei de Comunicació i Publicacions.

Lopes, D. O., & Bellé, R. A. (2018). Fotografia Publicitária (1ª edição) InterSaberes.

Meio & Mensagem. (2017). França restringe uso de Photoshop na publicidade. https://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/2017/10/03/franca-restringe-uso-de-photoshop-na-publicidade.html.

Miranda, F. C. de, & Batista, P. H. C. Manipulação de Imagens: Os excessos e seus reflexos na sociedade. Programa de Apoio à Iniciação Científica - PAIC 2009-2010. FAE. Centro Universitário.

Norman, T. (2020). Represente as mulheres de forma inclusiva. https://creativeinsights.gettyimages.com/pt/repicture/nossas-parcerias/represente-as-mulheres-de-forma-inclusiva.

Palma, D. (2005). Do registro à sedução: os primeiros tempos da fotografia na publicidade brasileira. Disponível em: <http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao01/materia01/do_registro_a_seducao.pdf>. Acesso em: 16 mai. 2022.

Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. de. (2013). Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Editora Feevale.

Retouch like a god. Size Guide. <https://www.retouchlikeagod.com/size-guide.

Rüdell, I. C. P. (2017). A Metamorfose da Fotografia na Publicidade. Anais do 25 Seminário de Iniciação Científica: Salão do Conhecimento. Unijuí.

Sibirtseva, M. (2019). The Ethical Side of Photo Retouching: Must Read for Photographers. https://blog.depositphotos.com/photo-retouching.html.

Sontag, S. (2004). Sobre fotografia. Companhia das Letras.

Susperregui, J. M. (2010). Origen del paradigma de la fotografía publicitaria moderna: el Tenedor de André Kertesz o el Cuello Idestyle de Paul Outerbridge. Discursos Fotográficos, 6, (8), 152.

Technavio. (2022). Photo Editing Software Market by End-user and Geography - Forecast and Analysis 2020-2024. https://www.technavio.com/report/photo-editing-software-market-size-industry-analysis?utm_source=prnewswire&utm_medium=pressrelease&utm_campaign=T-45_wk17_001&utm_content=IRTNTR46467.

Published

2023-10-31

How to Cite

Viero, D. M., Rauber, L. H., & Barth, M. (2023). FROM THE REAL TO THE MANIPULATED: IMAGE MANIPULATION IN ADVERTISING PHOTOGRAPHY AND ITS (POSSIBLE) INFLUENCE ON CONSUMERS. Revista Univap, 29(63). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i63.4442

Issue

Section

Ciências Sociais Aplicadas