CORREDORES LOGÍSTICOS E A FORMAÇÃO DA “AEROTRÓPOLIS VIRACOPOS”
LOGISTIC CORRIDORS AND THE “AEROTRÓPOLIS VIRACOPOS” FORMATION.
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v28i60.4390
Abstract
This article analyzes the transformations that have been taking place in the territory of Viracopos International Airport (AIV), through the formation of logistics corridors similar to successful global “Aerotrópolis” logistics complexes. As a methodology, a bibliographic review of authors who approach interdisciplinary themes on urban phenomena is used. The challenges in the implementation of "Aerotrópolis Viracopos" are investigated, going through institutional and governmental issues, such as the lack of elaboration of public policies aimed at meeting the demands of the populations that live and work in Aerotrópolis and/or in the surroundings of the airport, regarding the growing need for public transport, urbanized housing and leisure areas. The main objective of this article is to demonstrate the influence of the logistical corridors that have been established in the surroundings of the AIV, and which may benefit the population through activities related to logistics so that it can enjoy the Aerotrópolis, by employing a highly specialized workforce. as non-specialized to perform primary logistics activities such as: assistants for loading goods, ordering, warehouse, stock maintenance, transport, maid, waiter, as well as cleaning and security activities. The “Aerotropolis” model, allied to the logistical corridors, is already consolidating a new territorial configuration where, using revenues from non-aeronautical sources, the availability of accessible land for commercial activities, and the increase in passenger and cargo traffic, will make the AIV a of future Brazilian hub airports, with a concentration of flights to other regions of the world.
KEYWORDS: AEROTROPOLIS; LOGISTICS; VIRACOPOS AIRPORT.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Agencia Nacional de Aviação Civil, ANAC; Plano de Atuação Internacional, 2020 https://www.anac.gov.br/assuntos/legislacao/legislacao-1/boletim-de-pessoal/2019/51/anexo-i-plano-de-atuacao-internacional-2020.
Barbosa, R. O. (2008). Contribuição de um Aeroporto Industrial ao desenvolvimento socioeconômico regional. [Dissertação de Mestrado, COPPE/UFRJ, Engenharia de Transportes].
Branco, L.F. (2013). Aeroportos e desenvolvimento urbano regional. Modelos Internacionais e exemplos locais na Macro metrópole Paulista. [Dissertação de mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie]. Adelpha Repositório Digital. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25947
Canon, M. A. (2010). Dubai Case Study Multimodal Logistics Platform, Airport Cities. World, Conference & Exhibition, Beijing April.
Cappa, J. (2007). Os aeroportos de Viracopos e de São José dos Campos nas estratégias empresariais. Revista UNIVAP, 14(25), 67-74.
Cappa, J. (2013). Cidades e Aeroportos no século XXI. Alínea.
Coentro, R.M.C.L., Santos Jr. W.R (2020). A Consolidação da Aerotrópolis Viracopos como um Instrumento de Coesão Social e Territorial na Macrometrópole Paulista. Anais do 12 Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo.
Empresa Paulista de Planejamento Metropolitano (2014). Emplasa 40 anos de planejamento metropolitano. Emplasa/Secretaria Estadual da Casa Civil/São Paulo, SP.
Empresa Paulista de Planejamento Metropolitano. (2015a). Plano de Ação da Macrometrópole Paulista 2013: 2040 - O futuro das metrópoles paulistas. Emplasa/Secretaria Estadual da Casa Civil/São Paulo, SP.
Empresa Paulista de Planejamento Metropolitano. (2015b). Plano de Ação da Macrometrópole Paulista 2013: 2040 - Uma visão da Macrometrópole. Emplasa/Secretaria da Casa Civil/São Paulo, SP.
Empresa Brasileira de Infraestrutura Aeroportuária. (2007). Plano Diretor do Aeroporto Internacional de Viracopos.
Güller, M. & Güller, M. (2002). Del aeropuerto a la ciudad-aeropuerto. Gustavo Gili.
Haesbaert, R. & Limonad, E. (2020). O território em tempos de globalização, Rio de Janeiro, RJ.
Harvey, D. (1990). Los límites del capitalismo y la teoría marxista. Fondo de Cultura Economica. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5577087/mod_resource/content/1/Harvey%2C%201982%20-%20Portugu%C3%AAs.pdf
Harvey, D. (2009). Espaços de esperança. Edições Loyola.
Inda, N. (2002). Montevidéu e os desafios para o século XXI. Anais da URBIS, Feira e Congresso Internacional de Cidades.
Kasarda, J.D. (2006). Airport Cities and the aerotropolis. Aerotropolis. http://aerotropolis.com/airportcity/wpcontent/uploads/2018/10/2006_07_AirportCitiesAndTheArotropolis-1.pdf
Kasarda, J. D. (2011). Aerotropolis: The Way We’ll Live Next. Atlantis, 22(3), 12-14. http://aerotropolisbusinessconcepts.aero/wp-content/uploads/2014/08/8_aerotropoliswaywelllivenext2.pdf
Kasarda. J. D. (2013a). Aerotrópolis invadem o mundo. Portal do Aviador. https://www.portal do aviador.com/aerotropolis-invadem-o-mundo
Kasarda. J. D. (2013b). Airport cities: The Evolution. Airport World, April-May, 24-27. http://aerotropolisbusinessconcepts.aero/wp-content/uploads/2014/08/3_AirportCities_TheEvolution2.pdf
Kasarda. J. D. (2018). China’s Aerotropolis: The Zhengzhou Airport Economy Zone. International Airport Review, 13 August 2018. https://www.internationalairportreview.com/whitepaper/73497/chinas-aerotropolis-airport-economy/
Kasarda. J. D. (2019). Aerotropolis: Airports as the New City Center. Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studie. shttp://aerotropolis.com/airportcity/wp-content/uploads/2019/07/UrbanRegionalStudies_2019.pdf
Maciel, C. F. (2018). As Aerotrópolis e a Reestruturação do Território Metropolitano: O Caso do Aeroporto Internacional de Viracopos-Campinas, Campinas.
Peneda, M. J. A., Reis, V. D. & Macário, M. R. M.R. (2010). Airport-Centered Urban Development: Concepts, Agents and Critical Factors, Lisboa, Portugal.
Pereira, P.H.M.(2014). Do Aeroporto à Aerotrópolis e o território do Aeroporto Internacional de Viracopos. Brasília.
Pinheiro, B. L. O. F. (2013). A geografia do transporte aéreo: do aeroporto à Aerotrópolis, um voo exploratório sobre aeroportos na Internet. Ar@cne. Revista electrónica de recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales. 170, Espanha. http://www.ub.es/geocrit/aracne/aracne-170.htm
Romaro, M. C. (2007). Os Aeroportos de Guarulhos e de Viracopos: Análise Crítica de Planejamento e Projeto. [Dissertação de Mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie]. Adelpha Repositório digital. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26044
Santos, R. R. (1985). Aeroportos: do campo de aviação a área terminal. Contar
Silva, J.M.S. (2008). Implementação e Desenvolvimento de Aeroportos Industriais. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório institucional da UFMG. http://hdl.handle.net/1843/MCBR-8ACJ9R
Souza, P. D. de, & Bueno, L. M. de M. (2013). Empreendimentos aeroportuários e seus impactos: o caso de Viracopos. Oculum Ensaios, (13), 112–131. https://doi.org/10.24220/2318-0919v0n13a145.
Tadeu, H., Campos, P., Silva, J., Moreira, C., Pereira, A. (2010). Logística Aeroportuária: Análises Setoriais e o Modelo de Cidades-Aeroportos. Cengage Learnig.
Vasconcelos, F.S. (2007). O aeroporto como integrante de um projeto de desenvolvimento regional: a experiência brasileira. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UNB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/2910
Zhang, A. & Zhang, Y. (2002). Issues on liberalization of air services in international aviation. Journal of Air Transport Management, 8(5), 275-287. https://ideas.repec.org/a/eee/jaitra/v8y2002i5p275-287.html
Downloads
Published
2022-12-19
How to Cite
Coentro, R. M., & dos Santos Junior, W. R. . (2022). LOGISTIC CORRIDORS AND THE “AEROTRÓPOLIS VIRACOPOS” FORMATION. Revista Univap, 28(60). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v28i60.4390
Issue
Section
Ciências Sociais Aplicadas
License
Copyright (c) 2022 Revista Univap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
This license allows others to distribute, remix, tweak, and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v28i60.4390Abstract
This article analyzes the transformations that have been taking place in the territory of Viracopos International Airport (AIV), through the formation of logistics corridors similar to successful global “Aerotrópolis” logistics complexes. As a methodology, a bibliographic review of authors who approach interdisciplinary themes on urban phenomena is used. The challenges in the implementation of "Aerotrópolis Viracopos" are investigated, going through institutional and governmental issues, such as the lack of elaboration of public policies aimed at meeting the demands of the populations that live and work in Aerotrópolis and/or in the surroundings of the airport, regarding the growing need for public transport, urbanized housing and leisure areas. The main objective of this article is to demonstrate the influence of the logistical corridors that have been established in the surroundings of the AIV, and which may benefit the population through activities related to logistics so that it can enjoy the Aerotrópolis, by employing a highly specialized workforce. as non-specialized to perform primary logistics activities such as: assistants for loading goods, ordering, warehouse, stock maintenance, transport, maid, waiter, as well as cleaning and security activities. The “Aerotropolis” model, allied to the logistical corridors, is already consolidating a new territorial configuration where, using revenues from non-aeronautical sources, the availability of accessible land for commercial activities, and the increase in passenger and cargo traffic, will make the AIV a of future Brazilian hub airports, with a concentration of flights to other regions of the world.
KEYWORDS: AEROTROPOLIS; LOGISTICS; VIRACOPOS AIRPORT.
Downloads
References
Agencia Nacional de Aviação Civil, ANAC; Plano de Atuação Internacional, 2020 https://www.anac.gov.br/assuntos/legislacao/legislacao-1/boletim-de-pessoal/2019/51/anexo-i-plano-de-atuacao-internacional-2020.
Barbosa, R. O. (2008). Contribuição de um Aeroporto Industrial ao desenvolvimento socioeconômico regional. [Dissertação de Mestrado, COPPE/UFRJ, Engenharia de Transportes].
Branco, L.F. (2013). Aeroportos e desenvolvimento urbano regional. Modelos Internacionais e exemplos locais na Macro metrópole Paulista. [Dissertação de mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie]. Adelpha Repositório Digital. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25947
Canon, M. A. (2010). Dubai Case Study Multimodal Logistics Platform, Airport Cities. World, Conference & Exhibition, Beijing April.
Cappa, J. (2007). Os aeroportos de Viracopos e de São José dos Campos nas estratégias empresariais. Revista UNIVAP, 14(25), 67-74.
Cappa, J. (2013). Cidades e Aeroportos no século XXI. Alínea.
Coentro, R.M.C.L., Santos Jr. W.R (2020). A Consolidação da Aerotrópolis Viracopos como um Instrumento de Coesão Social e Territorial na Macrometrópole Paulista. Anais do 12 Seminario Internacional de Investigación en Urbanismo.
Empresa Paulista de Planejamento Metropolitano (2014). Emplasa 40 anos de planejamento metropolitano. Emplasa/Secretaria Estadual da Casa Civil/São Paulo, SP.
Empresa Paulista de Planejamento Metropolitano. (2015a). Plano de Ação da Macrometrópole Paulista 2013: 2040 - O futuro das metrópoles paulistas. Emplasa/Secretaria Estadual da Casa Civil/São Paulo, SP.
Empresa Paulista de Planejamento Metropolitano. (2015b). Plano de Ação da Macrometrópole Paulista 2013: 2040 - Uma visão da Macrometrópole. Emplasa/Secretaria da Casa Civil/São Paulo, SP.
Empresa Brasileira de Infraestrutura Aeroportuária. (2007). Plano Diretor do Aeroporto Internacional de Viracopos.
Güller, M. & Güller, M. (2002). Del aeropuerto a la ciudad-aeropuerto. Gustavo Gili.
Haesbaert, R. & Limonad, E. (2020). O território em tempos de globalização, Rio de Janeiro, RJ.
Harvey, D. (1990). Los límites del capitalismo y la teoría marxista. Fondo de Cultura Economica. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5577087/mod_resource/content/1/Harvey%2C%201982%20-%20Portugu%C3%AAs.pdf
Harvey, D. (2009). Espaços de esperança. Edições Loyola.
Inda, N. (2002). Montevidéu e os desafios para o século XXI. Anais da URBIS, Feira e Congresso Internacional de Cidades.
Kasarda, J.D. (2006). Airport Cities and the aerotropolis. Aerotropolis. http://aerotropolis.com/airportcity/wpcontent/uploads/2018/10/2006_07_AirportCitiesAndTheArotropolis-1.pdf
Kasarda, J. D. (2011). Aerotropolis: The Way We’ll Live Next. Atlantis, 22(3), 12-14. http://aerotropolisbusinessconcepts.aero/wp-content/uploads/2014/08/8_aerotropoliswaywelllivenext2.pdf
Kasarda. J. D. (2013a). Aerotrópolis invadem o mundo. Portal do Aviador. https://www.portal do aviador.com/aerotropolis-invadem-o-mundo
Kasarda. J. D. (2013b). Airport cities: The Evolution. Airport World, April-May, 24-27. http://aerotropolisbusinessconcepts.aero/wp-content/uploads/2014/08/3_AirportCities_TheEvolution2.pdf
Kasarda. J. D. (2018). China’s Aerotropolis: The Zhengzhou Airport Economy Zone. International Airport Review, 13 August 2018. https://www.internationalairportreview.com/whitepaper/73497/chinas-aerotropolis-airport-economy/
Kasarda. J. D. (2019). Aerotropolis: Airports as the New City Center. Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studie. shttp://aerotropolis.com/airportcity/wp-content/uploads/2019/07/UrbanRegionalStudies_2019.pdf
Maciel, C. F. (2018). As Aerotrópolis e a Reestruturação do Território Metropolitano: O Caso do Aeroporto Internacional de Viracopos-Campinas, Campinas.
Peneda, M. J. A., Reis, V. D. & Macário, M. R. M.R. (2010). Airport-Centered Urban Development: Concepts, Agents and Critical Factors, Lisboa, Portugal.
Pereira, P.H.M.(2014). Do Aeroporto à Aerotrópolis e o território do Aeroporto Internacional de Viracopos. Brasília.
Pinheiro, B. L. O. F. (2013). A geografia do transporte aéreo: do aeroporto à Aerotrópolis, um voo exploratório sobre aeroportos na Internet. Ar@cne. Revista electrónica de recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales. 170, Espanha. http://www.ub.es/geocrit/aracne/aracne-170.htm
Romaro, M. C. (2007). Os Aeroportos de Guarulhos e de Viracopos: Análise Crítica de Planejamento e Projeto. [Dissertação de Mestrado, Universidade Presbiteriana Mackenzie]. Adelpha Repositório digital. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26044
Santos, R. R. (1985). Aeroportos: do campo de aviação a área terminal. Contar
Silva, J.M.S. (2008). Implementação e Desenvolvimento de Aeroportos Industriais. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório institucional da UFMG. http://hdl.handle.net/1843/MCBR-8ACJ9R
Souza, P. D. de, & Bueno, L. M. de M. (2013). Empreendimentos aeroportuários e seus impactos: o caso de Viracopos. Oculum Ensaios, (13), 112–131. https://doi.org/10.24220/2318-0919v0n13a145.
Tadeu, H., Campos, P., Silva, J., Moreira, C., Pereira, A. (2010). Logística Aeroportuária: Análises Setoriais e o Modelo de Cidades-Aeroportos. Cengage Learnig.
Vasconcelos, F.S. (2007). O aeroporto como integrante de um projeto de desenvolvimento regional: a experiência brasileira. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UNB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/2910
Zhang, A. & Zhang, Y. (2002). Issues on liberalization of air services in international aviation. Journal of Air Transport Management, 8(5), 275-287. https://ideas.repec.org/a/eee/jaitra/v8y2002i5p275-287.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Univap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
This license allows others to distribute, remix, tweak, and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode