INSERÇÃO DE MODELOS DIDÁTICOS NO ENSINO DE BIOLOGIA EM UMA ESCOLA DO ENSINO MÉDIO EM PINHEIRO, MARANHÃO
INSERTION OF TEACHING MODELS IN THE TEACHING OF BIOLOGY IN A HIGH SCHOOL IN PINHEIRO, MARANHÃO
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4508
Abstract
Didactic models are pedagogical resources that assist in the teaching of biology; nevertheless, they are underutilized by teachers in their practices. The present study describes a teaching methodology grounded in the use and construction of didactic models as auxiliary tools in the teaching of Cytology and Genetics. The study was conducted with high school students from a public school in Pinheiro - Maranhão. To evaluate the applied methodology, questionnaires were employed before and after the activity. The average pre-test scores for cytology and genetics were 16.25% and 7.5%, respectively, while the post-test scores were 86.25% and 80%. The results obtained in this article indicate that the use of didactic models integrated into biology education enriches the subjects and renders the teaching more dynamic and attractive
Downloads
Download data is not yet available.
References
Almeida, L. (2013). Reação em cadeia da polimerase (pcr) do laboratório à sala de aula. [Monografia]. Universidade Federal do Piauí.
Amorim, A. dos S. (2013). A influência do uso de jogos e modelos didáticos no ensino de biologia para alunos de ensino médio [Monografia]. Universidade Estadual do Ceará.
Batista, L. M. B. M., & da Cunha, V. M. P. (2021). O uso das metodologias ativas para melhoria nas práticas de ensino e aprendizagem. Docent Discunt, 2(1), 60-70.
Benetti, B., & Carvalho, L. (2002). A temática ambiental e os procedimentos didáticos: Perspectivas de professores de ciências. VIII Encontro Perspectivas do Ensino de Biologia, 6.
Da Silva, E. E., Ferbonio, J. T. G., Machado, N. G., & Senra, R. E. F. (2014). O uso de modelos didáticos como instrumento pedagógico de aprendizagem em citologia. Revista de Ciências Exatas e Tecnologia, 9(9).
Farias, L. F. de, Silveira, G. F. da, & Arruda, V. M. (2015). O jogo do ciclo celular–uma alternativa para o ensino de biologia. Revista Areté. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 8(16), 27-35.
França, J. P. R., & Sovierzoski, H. H. (2018). Uso de modelo didático como ferramenta de ensino em citologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(2). https://doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8474
Fullan, M. (2015). The new meaning of educational change. Teachers college press.
Hugerat, M., Kortam, N., Maroun, N. T., & Basheer, A. (2020). The Educational Effectiveness of Didactical Games in Project-based Science Learning among 5th Grade Students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(10), em1888. https://doi.org/10.29333/ejmste/8490
Krasilchik, M. (2004). Prática de Ensino de Biologia (4a Ed). Edusp.
Li, K., Sadler, T. D., Zangori, L., & Friedrichsen, P. J. (2021). Developing and using multiple models to promote scientific literacy in the context of socio-scientific issues. Science & Education, 30, 589–6071.
Marques, H. R., Campos, A. C., Andrade, D. M., & Zambalde, A. L. (2021). Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 26(03), 718-741.
Martinez, E. R. M., Fujihara, R. T., & Martins, C. (2008). Show de genética: Um jogo interativo para o ensino de genética. Genética na escola, 3(2), 24–27.
Merçon, F. (2015). Os objetivos das ciências naturais no ensino médio. Revista Eletrônica do Vestibular, 22(8), 38. https://www.revista.vestibular.uerj.br/artigo/artigo.php?seq_artigo=38
Nunes, M. de J. M., de Oliveira, T. F., Souza, R. T. B., & Lemos, J. R. (2015). Herbário didático como ferramenta diferenciada para a aprendizagem em uma escola de ensino médio em Parnaíba, Piauí. Momento-Diálogos em Educação, 24(2), 41–56.
OCDE. (2019). TALIS 2018 Results (Volume I) Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. oecd Publishing. https://www. oecd. org/education/talis-2018-results, 1.
Santos, A. B., & Guimarães, C. R. P. (2010). A utilização de jogos como recurso didático no ensino de zoologia. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, 5(2), 52–57. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662010000200006&lng=es&tlng=pt.
Santos, L. C. M., & Santana, L. C. O. (2010). Uso de recursos didáticos no processo de aprendizagem nas aulas de Ciências do 8° ano do Colégio Aricio Fortes. Colóquio Internacional Educação E Contemporaneidade., 15.
Santos, R. A., & Añez, R. B. da S. (2021). O ensino da botânica no ensino médio: o que pensam professores e alunos do município de Tangará da Serra, Mato Grosso? Revista De Ensino De Biologia Da SBEnBio, 14(2), 862–882.
Silva, M. M. da. (2018). Elaboração de uma cartilha como recurso didático para o Ensino de Histologia. [Trabalho de Conclusão de Curso] Universidade Federal de Pernambuco.
Teixeira, I. M., & Silva, E. P. (2017). História da eugenia e ensino de genética. História da ciência e ensino: construindo interfaces, 15, 63-80.
Vasconcelos, S. D., & Lima, K. E. C. (2010). O professor de Biologia em formação: Reflexão com base no perfil socioeconômico e perspectivas de licenciandos de uma universidade pública. Ciência & Educação, 16(02), 323–340.
Vilhena, N. Q., Pontes, A. N., de Souza Pereira, A. S., de Oliveira Barbosa, C. V., & da Costa, V. M. (2010). Modelos didático-pedagógicos: estratégias inovadoras para o ensino de biologia. Revista da SBEnBio–Número, 3, 3279.
Downloads
Published
2024-11-21
How to Cite
Barros Gomes, P. R., Ribeiro Melo, M. V. ., Marinho Rodrigues, N. F. ., Souza, R. D., Louzeiro, H. C., Fontenele, M. A., & Mouchrek Filho, V. E. (2024). INSERTION OF TEACHING MODELS IN THE TEACHING OF BIOLOGY IN A HIGH SCHOOL IN PINHEIRO, MARANHÃO. Revista Univap, 30(65). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4508
Issue
Section
Ciências Biológicas
License
Copyright (c) 2024 Revista Univap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
This license allows others to distribute, remix, tweak, and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
DOI:
https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v30i65.4508Abstract
Didactic models are pedagogical resources that assist in the teaching of biology; nevertheless, they are underutilized by teachers in their practices. The present study describes a teaching methodology grounded in the use and construction of didactic models as auxiliary tools in the teaching of Cytology and Genetics. The study was conducted with high school students from a public school in Pinheiro - Maranhão. To evaluate the applied methodology, questionnaires were employed before and after the activity. The average pre-test scores for cytology and genetics were 16.25% and 7.5%, respectively, while the post-test scores were 86.25% and 80%. The results obtained in this article indicate that the use of didactic models integrated into biology education enriches the subjects and renders the teaching more dynamic and attractive
Downloads
References
Almeida, L. (2013). Reação em cadeia da polimerase (pcr) do laboratório à sala de aula. [Monografia]. Universidade Federal do Piauí.
Amorim, A. dos S. (2013). A influência do uso de jogos e modelos didáticos no ensino de biologia para alunos de ensino médio [Monografia]. Universidade Estadual do Ceará.
Batista, L. M. B. M., & da Cunha, V. M. P. (2021). O uso das metodologias ativas para melhoria nas práticas de ensino e aprendizagem. Docent Discunt, 2(1), 60-70.
Benetti, B., & Carvalho, L. (2002). A temática ambiental e os procedimentos didáticos: Perspectivas de professores de ciências. VIII Encontro Perspectivas do Ensino de Biologia, 6.
Da Silva, E. E., Ferbonio, J. T. G., Machado, N. G., & Senra, R. E. F. (2014). O uso de modelos didáticos como instrumento pedagógico de aprendizagem em citologia. Revista de Ciências Exatas e Tecnologia, 9(9).
Farias, L. F. de, Silveira, G. F. da, & Arruda, V. M. (2015). O jogo do ciclo celular–uma alternativa para o ensino de biologia. Revista Areté. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 8(16), 27-35.
França, J. P. R., & Sovierzoski, H. H. (2018). Uso de modelo didático como ferramenta de ensino em citologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(2). https://doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8474
Fullan, M. (2015). The new meaning of educational change. Teachers college press.
Hugerat, M., Kortam, N., Maroun, N. T., & Basheer, A. (2020). The Educational Effectiveness of Didactical Games in Project-based Science Learning among 5th Grade Students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(10), em1888. https://doi.org/10.29333/ejmste/8490
Krasilchik, M. (2004). Prática de Ensino de Biologia (4a Ed). Edusp.
Li, K., Sadler, T. D., Zangori, L., & Friedrichsen, P. J. (2021). Developing and using multiple models to promote scientific literacy in the context of socio-scientific issues. Science & Education, 30, 589–6071.
Marques, H. R., Campos, A. C., Andrade, D. M., & Zambalde, A. L. (2021). Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 26(03), 718-741.
Martinez, E. R. M., Fujihara, R. T., & Martins, C. (2008). Show de genética: Um jogo interativo para o ensino de genética. Genética na escola, 3(2), 24–27.
Merçon, F. (2015). Os objetivos das ciências naturais no ensino médio. Revista Eletrônica do Vestibular, 22(8), 38. https://www.revista.vestibular.uerj.br/artigo/artigo.php?seq_artigo=38
Nunes, M. de J. M., de Oliveira, T. F., Souza, R. T. B., & Lemos, J. R. (2015). Herbário didático como ferramenta diferenciada para a aprendizagem em uma escola de ensino médio em Parnaíba, Piauí. Momento-Diálogos em Educação, 24(2), 41–56.
OCDE. (2019). TALIS 2018 Results (Volume I) Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. oecd Publishing. https://www. oecd. org/education/talis-2018-results, 1.
Santos, A. B., & Guimarães, C. R. P. (2010). A utilização de jogos como recurso didático no ensino de zoologia. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, 5(2), 52–57. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662010000200006&lng=es&tlng=pt.
Santos, L. C. M., & Santana, L. C. O. (2010). Uso de recursos didáticos no processo de aprendizagem nas aulas de Ciências do 8° ano do Colégio Aricio Fortes. Colóquio Internacional Educação E Contemporaneidade., 15.
Santos, R. A., & Añez, R. B. da S. (2021). O ensino da botânica no ensino médio: o que pensam professores e alunos do município de Tangará da Serra, Mato Grosso? Revista De Ensino De Biologia Da SBEnBio, 14(2), 862–882.
Silva, M. M. da. (2018). Elaboração de uma cartilha como recurso didático para o Ensino de Histologia. [Trabalho de Conclusão de Curso] Universidade Federal de Pernambuco.
Teixeira, I. M., & Silva, E. P. (2017). História da eugenia e ensino de genética. História da ciência e ensino: construindo interfaces, 15, 63-80.
Vasconcelos, S. D., & Lima, K. E. C. (2010). O professor de Biologia em formação: Reflexão com base no perfil socioeconômico e perspectivas de licenciandos de uma universidade pública. Ciência & Educação, 16(02), 323–340.
Vilhena, N. Q., Pontes, A. N., de Souza Pereira, A. S., de Oliveira Barbosa, C. V., & da Costa, V. M. (2010). Modelos didático-pedagógicos: estratégias inovadoras para o ensino de biologia. Revista da SBEnBio–Número, 3, 3279.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Univap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.
This license allows others to distribute, remix, tweak, and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode