ANXIETY, DEPRESSION AND DRUG ADHERENCE IN PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN TIMES OF PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i62.4413

Keywords:

Depression, Anxiety, Teachers, Pandemic, Covid – 19

Abstract

This study aimed to evaluate the prevalence of anxiety, depression and drug adherence in teachers in the Covid-19 pandemic. This is a descriptive research with quantitative and transversal approach. The sample consisted of 19 teachers, aged 38 to 56 years of the state public network of the city of Montes Claros - MG. In 68.4% of those evaluated there were no symptoms of anxiety, 89.5% did not report any level of depression, as 89.5% of those investigated said they did not use medicines, except those of usual use, already used even before the pandemic, unrelated to the present research. At the end, it can be inferred that there was a low or no prevalence of anxiety, depression and drug adherence in the sample studied, not discarding, however, the need to implement an educational policy that prioritizes and closely monitors the mental health of educators

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wellington Danilo Soares, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes e Faculdades Unidas do Norte de Minas - Funorte

Doutor em ciências da saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes. Montes Claros - MG, Brasil.

Aline Michelle Lopes Xavier, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Acadêmica do curso de Educação Física Licenciatura da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes.

Larissa Alves Marcelino, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Universidade Estadual de Montes Claros, Faculdade de Medicina – Montes Claros, MG. Participante do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (BIC/UNI) da Universidade Estadual de Montes Claros

André Luiz Gomes Carneiro, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Educação Física e do Desporto – Montes Claros, MG. Professor da Graduação em Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros. Doutor em Ciências do Desporto pela UTAD/Portugal

Rogério Othon Teixeira Alves, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Universidade Estadual de Montes Claros – Montes Claros, MG. Professor efetivo da Universidade Estadual de Montes Claros e chefe do departamento de Educação Física e do Desporto da Unimontes. Doutor em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

References

Batista, A. R. & Guirardi, G. (2020). Teletrabalho: Estudo sobre a Satisfação dos Teletrabalhadores e seus Gestores da Área de Vendas em uma Empresa do Setor de Tecnologia da Informação. Sobratt. https://www.sobratt.org.br/site2015/wp-content/uploads/2020/01/anderson_e_geraldo.pdf.

Costa, R. Q. F., & Silva, N. P. (2019). Níveis de ansiedade e depressão entre professores do Ensino Infantil e Fundamental. Proposições, 30, 20160143. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0143

Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49, 91–96. http://link.springer.com/10.1007/s11125-020-09464-3

Eachempati, P. & Ramnarayan, K. (2020). Covid-pedago-phobia. Medical Education, 54(8), 678-680. https://dx.doi.org/10.1111/medu.14257

Jowsey, T., Foster, G., Cooper-Ioelu, P., & Jacobs, S. (2020). Blended learning via distance in pre-registration nursing education: A scoping review. Nurse Education in Practice, 44, 102775. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102775

Losekann, R. G. C. B. & Mourão H. C. (2020). Desafios do teletrabalho na pandemia Covid -19: quando o home vira office. Caderno de Administração, 28, 71-75. http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/53637/751375150139

Ortiz, P. A. (2020). Teaching in the time of COVID-19. Biochemistry and Molecular Biology Education, 48(3). http://doi.wiley.com/10.1002/bmb.21348.

Ruas, C. F. A., Oliveira, W. N., Silva, L. L. F., Soares, R. S. de M. V. M., & Soares, W. D. (2022). Prevalência de depressão e ansiedade em professores da rede pública na era Covid-19. Cadernos UniFOA, 17(49), 165–171. https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v17.n49.3691

Sanchez, H. M., Sanchez, E. G. M., Barbosa, M. A., Guimarães, E. C. & Porto, C. C. (2019). Impacto da saúde na qualidade de vida e trabalho de docentes universitários de diferentes áreas de conhecimento. Ciências Saúde Coletiva, 24(11), https://doi.org/10.1590/1413-812320182411.28712017

Saraiva, I. Z., Oliveira, N. S. M. N., & Morejon, C. F. M. (2020). Impactos das Políticas de Quarentena da Pandemia Covid-19, Sars-Cov-2, sobre a CT&I Brasileira: prospectando cenários pós-crise epidêmica. Cadernos de Prospecção, 13(2), 378-378.

Silva, A. F., Estrela, F. M., Lima, N. S. & Abreu, C. T. A. (2020). Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva,30(2), e200605.

Tostes, M. V., Albuquerque, G. S. C. D., Silva, M. J. D. S. & Petterle, R. R. (2018). Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde em Debate, 42(116), 87-99.

Wang, J., & Wang, Z. (2020). Strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) analysis of China’s prevention and control strategy for the COVID-19 epidemic. International journal of environmental research and public health, 17(7), 2235.

World Health Organization (2020). Coronavírus (Covid-19): Painel de emergência de saúde da WHO. https://covid19.who.int/

Published

2023-05-05

How to Cite

Soares, W. D., Xavier, A. M. L. ., Marcelino, L. A. ., Carneiro, A. L. G. ., & Alves, R. O. T. . (2023). ANXIETY, DEPRESSION AND DRUG ADHERENCE IN PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN TIMES OF PANDEMIC. Revista Univap, 29(62). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i62.4413

Issue

Section

Ciências da Saúde

Most read articles by the same author(s)