APPLICATION OF FINITE ELEMENT METHOD ANALYSIS OF HOT MIX ASPHALT WITH WFS AS AN AGGREGATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i63.4431

Keywords:

FEM, WFS, Resilience Module, Asphalt paving

Abstract

Industrial waste reusing, such as Waste Foundry Sand (WFS) is an alternative to reducing mineral aggregates use. This waste is similar to the aggregates; however, it is necessary to prove its technical viability. In this sense, computational models by Finite Element Methods (FEM) complement empirical results, simulating the behavior of this alternative pave. In this paper, a computational model was built using FEM, simulating the behavior of Hot Mix Asphalt (HMA) containing WFS as an aggregate in the Abaqus software environment. This model was validated by comparing response data with empirical results. And then, analyzed for its mechanical behavior and in two case studies. The results obtained were satisfactory when compared to empirical results. Confirming the applicability of FEM in road engineering, particularly in HMA containing WFS.

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Author Biographies

Paulo Paiva Oliveira Leite Dyer, Instituto Tecnológico de Aeronáutica

Pesquisador do Instituto de Estudos Avançados (IEAv), Departamento de Fotônica.

Gustavo José Lauer Coppio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo

Mestre em ciências pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica, professor pleno no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo

Luciana de Simones Cividanes, Instituto Tecnológico de Aeronáutica

Professora plena no Instituto Tecnológico de Aeronáutica na área de Química Analítica

Silvelene Alessandra Silva, Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais

Doutora em cerâmica pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais, bolsista de Pós-Doutorado em tratamentos superficiais à Laser no Instituto de Estudos Avançados, bolsista de Pós-Doutorado em sínteses químicas para propelentes à jato no Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais.

Luis Miguel Gutierrez Klinsky, Banco de Desenvolvimento da América Latina

Doutor em Engenharia de Transportes na Universidade de São Paulo, Chefe de laboratório no centro de pesquisas rodoviárias do consórcio CCR Nova Dutra, Analista de Conscessões no Banco de Desenvolvimento da América Latina.

Dimas Betioli Ribeiro, Instituto Tecnológico de Aeronáutica

Doutor em Ciências pela USP, Professor pleno na USP e IFSP, Professor pleno no Instituto Tecnológico de Aeronáutica.

Maryangela Geimba de Lima, Instituto Tecnológico de Aeronáutica

Dra, PHD, Professora plena no ITA e outras instituições, Pró reitora de pesquisas no Instituto Tecnológico de Aeronáutica.

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Published

2023-10-04

How to Cite

Dyer, P. P. O. L., Lauer Coppio, G. J. ., de Simones Cividanes, L., Silva, S. A., Gutierrez Klinsky, L. M. ., Betioli Ribeiro, D., & Geimba de Lima, M. (2023). APPLICATION OF FINITE ELEMENT METHOD ANALYSIS OF HOT MIX ASPHALT WITH WFS AS AN AGGREGATE. Revista Univap, 29(63). https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v29i63.4431

Issue

Section

Ciências Exatas e da Terra